شنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۴
کد خبر: 354042

باز هم به‌رغم هشدارهای سازمان هواشناسی، بارش های چند روز اخیر مسئولان را غافلگیر کرد و نه تنها منجر به تخریب بسیاری از منازل همشهریان در نقاط مختلف گردید که فوت 3 نفر از همطونان را نیز موجب شد. سیل‌هایی که در 14 استان کشور آغاز شده بود در نهایت بازهم خسارت های مالی فراوانی را به مردم شهرها و روستاها و البته کشاورزان وارد کرد.

سیل مرگبار بهاره در غافلگیری

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان امروز، مرتضی مرادی‌پور، معاون عملیات سازمان امداد و نجات در این باره گفت: «از 23 فروردین تا ساعت 25 فروردین 1402 تعداد 450 نفر به دلیل بارندگی‌های سیل‌آسا مجبور به ترک منازل خود و اسکان اضطراری در اردوگاه‌های هلال احمر شدند. تا صبح جمعه 11 شهر، 31 روستا و 3 منطقه عشایرنشین متاثر از سیل و آبگرفتگی بودند ضمن آنکه در سه روز گذشته به یک هزار و 232 نفر امدادرسانی شده‌است.»

مرادی پور همچنین از انتقال 30 نفر در استان‌های ایلام، کرمانشاه، خوزستان و لرستان به نقاط امن خبر داد و گفت: «598 امدادگر هلال احمر در قالب 139 تیم امدادی عملیات‌های متعددی را انجام داده‌اند که از جمله آن تخلیه آب از 87 واحد مسکونی بوده‌است. در روز پنجشنبه سه نفر از هموطنانمان در استان‌های ایلام، قزوین و آذربایجان غربی در اثر حوادث جوی کشته شدند.»

نجات حدود 1000 نفر

محمد حسن نامی، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور نیز درباره وقوع سیل در برخی از مناطق کشور گفت: «طی دو روز گذشته 24 استان تحت تاثیر شرایط باران، رگبار و طوفان قرار داشتند. استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، کرمانشاه ایلام، لرستان تقریبا بیشترین تاثیر از بارش‌های اخیر را داشتند و عملیات امداد و نجات در برخی از مناطق این استان‌ها انجام شده است.»

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به هماهنگی ستاد بحران استان‌ها و شهرستان‌ها خاطرنشان کرد: «حدود 892 نفر که در مسیر سیلاب قرار داشتند از منطقه خطر خارج شده و اسکان اضطراری داده شدند و به منطقه امن منتقل شده‌اند. حدود 72 واحد مسکونی که درگیر سیلاب شده بودند. پاکسازی شده و گل و لای از این منازل خارج شده است. مناطق درگیر شامل 9 شهر، 12 روستا و مناطق عشایری بود که اسکان اضطراری در روستاها انجام شده است. بخشی از خانواده روستاها در شهرستان مرند در استان آذربایجان شرقی و دو روستا در استان لرستان شامل روستای گنجعلی و روستای کمندان در شهرستان ازنا تخلیه و به مناطق امن منتقل شده‌اند. در استان ایلام به دلیل طغیان رودخانه در منطقه آبدانان 12 خانوار که در معرض خطر سیل بودند اسکان اضطراری و به محل امن منتقل شده‌اند. با توجه به حجم زیاد بارش به ویژه در استان ایلام و منطقه دهلران دستور تخلیه اضطراری سد دویرج که از دو رودخانه تغذیه می‌شود صادر شد البته به صورت کاملا کنترل شده بود.

وی ادامه داد: همچنین با توجه به حجم زیاد بارندگی در استان کردستان دستور تخلیه کنترل شده سد چراغ ویس در شهرستان سقز نیز داده شد.

این در حالی است که بنا براعلام سازمان هواشناسی تازه از روز گذشته سامانه جدیدی به غرب کشور وارد شده که دوباره احتمال بروز سیل در مناطق مختلف آن را تشدید می کند. در همین خصوص رئیس سازمان اورژانس کشور، از آماده باش نیروهای اورژانس برای مقابله با سیل احتمالی در مناطق غربی کشور خبر داد.

جعفر میعادفر گفت: به دنبال هشدار سازمان هواشناسی مبنی بر احتمال وقوع سیل در استان‌های غربی، نیروهای اورژانس در این مناطق در آماده باش کامل قرار گرفتند.

با این حال به نظر می رسد به رسم گذشته، باز هم سیل های چند روز آینده خسارت های جدیدی را به بار خواهد آورد. خسارت هایی که نشان می دهد هنوز عزمی جدی برای برنامه ریزی و آمادگی در خصوص مواجهه با سیل و سایر حوادث طبیعی در کشور وجود ندارد!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha